tisdag 4 oktober 2011

LCHF, någon?

Krokus från i våras. Jag längtar redan dit.
Har efter Vetenskapens Världs inslag om LCHF (Low Carb, High Fat) för någon vecka sedan bestämt mig för att ge denna så omdebatterade diet en chans. Detta betyder INTE för min del att jag vräker i mig fett om någon nu trodde det, man måste fortfarande hålla lite koll på antalet kalorier man proppar i sig. Men jag använder rekommenderad sorts fett, dvs smör, olivolja och rapsolja. Och stryker HELT pasta, ris, potatis, vetemjöl. Och naturligtvis socker. En liten rostad rågbrödsskiva unnar jag mig till frukost, det får vara måtta i allt. Frossar istället på blomkål med ostsås och hackat ägg över, gratinerad svampfylld squash, aubergine med svampsås, mm mm. Skogschampignonerna är fantastiska nu, för att inte tala om blomkålen! Bacon, som annars är en stöttepelare i dieten tycker jag inte om, så det går bort. Äter alltså kött och grönsaker (ovan-jord-grönsaker) och mejeriprodukter. Såserna gör jag på sojagrädde och ost, för att få dem lite tjockare. Mätt blir man, det kan jag intyga!  Och sötsuget är borta, något jag annars drabbas av emellanåt och ger vika för direkt! Och, jag är inte lika trött direkt efter måltid, vilket borde betyda att mina sockervärden är jämnare. Har också bakat chokladkaka utan mjöl och utan vanligt socker, men det recptet måste jag modifiera, det blev inte som jag tänkt. Kan ha varit min racerugn som spökade. Gick omedelbart ner 1 kg när jag började med dieten för ca en vecka sedan, och det gränsar till det omöjliga, jag väger verkligen inte särskilt mycket. Gör alltså inte detta för viktens skull utan för att hålla min typ 2-diabetes i schack. Har visserligen fina värden, men man måste byta diet ibland, annars blir det för tråkigt! För den som vill kolla hur dieten fungerar finns det många bra sidor, det är bara att Googla. Argumentet mot den har dieten brukar vara att kolesterolvärdena går upp, men det finns faktiskt ingen forskning gjord på det, så vetenskapliga belägg saknas. Själv tänker jag gå och kolla mina värden om ett par månader. Mitt huvudsakliga argument mot är att det kräver massor av matlagning. Det finns liksom inga genvägar.Kan vara så att det bara är i början innan man kommit på riktigt hur man gör. Mitt huvudsakliga argument för är att det är JÄTTEGOTT!
Har nu fått till Chokladkakan, Caprese heter den, receptet är från någon damtidning, men här är det med tillägg:
200 g 70%-ig choklad (Lindts nya milda är perfekt!) smälts ihop med
200g smör.
200 g mandel skållas och mals till mjöl. Går fint i matberedare. Blandas med ovanst +
1 dl sötningsmedel och
4 msk kakao som siktas i smeten. Tillsätt
5 ägg, ett i taget under vispning.
häll smeten i smord form, grädda i ugnen i
150 grader. I min ugn gick detta på 30 min, kakan skall vara KLETIG!
Serveras gärna med vispad grädde, men går väldigt bra att äta under vilka omständigheter som helst. Min första kaka som jag hade inne  ugnen 40 min (enl recept skulle det vara 60 min!!) blev alldeles för torr, den fick då sällskap av inlagd persika. Väldigt god kombination men kanske inte så LCHF.
Hallonglass:
Dela tre ägg, vispa vitorna för sig och gulorna med 1,5 dl sötningsmedel. Vispa 3 dl grädde. Häll ihop och rör i ca 3-4 dl hallon. OBS! Tina dem först, annars händer konstiga saker i glassmaskinen. Om du har en sådan. Häll i glassmaskinen och kör den ca 35 min, det räckte för mig, annars kan man ställa smeten i frys i 4 tim. Om man fryser glassen blir den lite väl "isig", men äter man den direkt från glassmaskinen är den PARADISISK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar