tisdag 11 oktober 2011

Poesi för själen och mera matnyttig dito

Min Sedum - igen!
Har just läst Tranströmers Minnena ser mig. Passande så här i Nobelpristider. Hans enda prosaverk - en tunn och mager liten historia på 56 1/2 sida ungdomsskildring. Med poetens precisa komprimerade ordval, vackert, effektivt. Beklagar att boken var så KORT. Vad hände sedan? Sörjer att jag inte har förmågan att läsa poesi. Det sägs att Tranströmer är så lättläst och så snart man nämner hans namn möts man av varma, lyckliga leenden. Det hjälper tyvärr inte mig.


Har gjort några desserter i LCHF-stil. Lägger in recepten i mitt inlägg om mat, 4 oktober. Här serveras både hallongräddglass och chokladkaka! Till Käre Makens förtjustning, men han äter fortfarande tålmodigt alla grönsaksgratängerna utan att klaga så värst mycket.....
___________

Citat ut Tranströmers bok: "Inom mig bär jag mina tidigare ansikten, som ett träd har sina årsringar. Det är summan av dem som är "jag". Spegeln ser bara mitt senaste ansikte, jag känner av alla mina tidigare."
Jfr Bodil Jönssons blogg I en nygammal tid, nedan t v.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar