söndag 2 oktober 2011

Loppor och lip

Kära vänner; Om det inte blir fint väder snart blir jag tokig. Vill så gärna ta några bilder, bl a av mina senaste växt, jättevacker sedum, och jag vet precis hur jag vill att bilden skall vara. Men det kräver solljus.
Liten blomma vid stranden, en dag när solen lyste
Har idag varit på TVÅ loppmarknader och det inom gångavstånd från huset. Och då gillar jag verkligen inte att gå på loppis. Men nu var det saker jag letade efter, och då blir det ju annorlunda. Dels var det en fantastisk barnloppis tvärs över gatan i Hemvärnsgården där jag kunde ha köpt hur mycket fint som helst, men nöjde mig med vinröd kappa och mössa, tänkt till familjens minsta Wilma som snart fyller sitt första år.
Så var det mer sedvanlig loppis i Gamla Växthuset där jag hittade tre tenntallrikar. Har förgäves letat efter min egen (finare faktiskt) som jag tappat bort i någon flytt. Skall ha dem till ljus och höstsaker. Nu står faten i diskmaskinen, de behöver rejäl diskning. Många gånger skulle jag tro.
Mellan loppisarna har jag gråtit och skrattat över Anne på Grönkulla som vanligt på söndagar. I detta avsnitt dog Rachel Lyndes man. Den fantastiska Colleen Dewhurst som spelar Marilla gör henne verkligen bättre än jag någonsin kunde föreställa mig henne. Och Megan Follows Anne är perfekt.
Läser just nu  Viveca Stens I grunden utan skuld. Det är trevlig underhållning, men inte mer. Personkarakteristiken är tämligen medioker, men storyn och berättartekniken håller. Kan inte klaga på språket heller. Försökte läsa Kinsellas En shopoholics bekännelser men klarade bara några sidor. Där håller ingenting. Och då ligger ändå ämnet mig varmt om hjärtat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar