torsdag 6 oktober 2011

Stadshusets dörr

Blå blomma till Tranströmer. Och Svenska Akademien.
Har suttit och tittat på dörren till Stockholms stadshus och väntat, tillsammans men så många andra, på Peter Englund och årets Nobelpristagare i litteratur. Grattis. Tomas Tranströmer! För egen del är jag oförmögern att ta till mig poesi, men jag bokade raskt hans självbiografiska Minnena ser mig på biblioteket. Inser att han är ett populärt och oväntat val. Ingen trodde väl att kommittén skulle våga välja en svensk! Men där ser man.
Tragglar annars vidare på Gaskells Hustrur och Döttrar, men får väl erkänna att jag har tröttnat. Det är en massa tjafs om absolut ingenting. Hittade bl a Wodehouse om Wodehouse på biblioteket, Bertie Woster och Jeeves skapares självbiografi. Kan inte vara annat än rolig.Känns väldigt frestande att ge upp Gaskell och börja på den istället.
På tv-fronten kan jag rekommendera Peder Lamms Slottsliv på tv8. Jätteintressant! Vilka underbara kulturskatter det finns. Ser repriserna, de passar mig bättre i tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar