lördag 13 april 2013

Fel tåg?

"Jag kom på orätt tåg i världen-
Det är så svårt att hitta rätt.
Nu har jag åkt och åkt, och färden
Går bara vidare, och det är nätt
och jämnt man får sitt huvud luta,
och ingen har returbiljett"
Dikten har Bo Bergman skrivit och jag hittade den i Maria Langs Ingen returbiljett. Hon är ju inte den första som diktar ihop en mordhistoria på tåg, minns Agatha Christies Mordet på Orientexpressen. Inga likheter dock, då är det närmare till hands att tänka på Christies Den flygande döden. Utspelar sig då förstås i ett flygplan, men principen är densamma. Maria Lang är skicklig på det här med att passa in  litterära passager i sina mordhistorier, en litteraturhistoriker förnekar sig tydligen aldrig.
Missade Mission Impossible igår. CMore-kanalerna hade försvunnit ur tvn lika plötsligt som de kom. Vi får väl hyra filmen på något sätt istället.
Betr dikten: Så där kände jag mig under första delen av mitt liv. Men inte nu längre. Det är rätt tåg och det har till och med  sovvagn, jag kan luta mitt huvud ofta och så länge jag vill  :-) 
Bilden: Tåg och flyg, då är det ju båt kvar. På denna kan man äta middag. Avgår 18.00 och kör runt i älven medan du äter. I Dubai.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar