måndag 8 april 2013

Vår!!!

Godmorgon på er! Ja, jag vet att klockan snart är 11, men det är fortfarande morgon för mig! Och en vacker sådan är det. Har varit ute i morgonrock och tofflor för att fotografera de små krokusarna åt er. Måste göras tidigt när solen skiner på framsidan av huset. Visst är de söta? Snödropparna är en  gammal bild ur "arkivet" Nu blir det vårblomskavalkad, det kan jag lova, och jag struntar fullkomligt i att jag tar om samma bilder varje år. :-)
Läser skandalromanen Nana av Zola. Ansågs så förskräcklig när den kom ut att den person som översatte till svenska använde pseudonym. Handlar om en lyxhora och det mest förskräckliga är väl att Zola, (som uppfann naturalismen) beskriver så sanningsenligt han bara kan, utan försköningar och romantiserande. Vilket fick många att spärra upp ögonen. Emellertid är han något långrandig, så jag vet inte om jag orkar igenom hela boken. Den är dock en lysande skildring av sin samtid (senare hälften av 1800-talet) och av det Paris som roade sig. - Och så kan man fråga sig - Hade de så roligt? Det verkar inte så, kodordet här verkar vara "blasé". Men avsnittet om Nanas debut på teatern är roligt. Själv är jag oerhört tacksam att jag slipper gå på lokal och "roa" mig utan får ligga hemma och läsa mina böcker och glo på TV. Bones har bytts mot The Mentalist i tv3 20.00 på söndagar. Min favorit där är Cho som aldrig ler.
Nu, mina vänner, skall jag roa mig med att ta hunden på promenad.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar