torsdag 18 april 2013

SnowWhite and the Huntsman

Kära vänner! I den här filmen hittar man massor av blinkningar åt alla möjliga håll. Lite Kurosawas Ran i de trasiga fladdrande fanorna, lite Miyazakis Prinsessan Mononoke och kanske CS Lewis Narnia i hjorten som skogens gud? Till och med Disneys version av Snövit får sitt. Och naturligtvis finns Sagan om ringen där, men den är liksom stilbildande så det är i det närmaste omöjligt att undvika. Och visst är vår jägare lite lik Brad Pit i Snatch? Den ondskefulla dottningens bror är dessutom lik en ung Max von Sydow i Bergmans Det sjunde inseglet och bara det är ju fantastiskt. Det hela är roligt genomfört och sagor bygger ju på igenkänning. Det är faktiskt inte stöld när man gör så här, det är mera att se som hyllning. Manuset är verkligen bra - jag är imponerad, och alla effekter - det blir ju en del magi - är hur bra som helst. Hade väldigt roligt som ni märker, och filmen är faktiskt riktigt spännande också. Och rörande. Och otäck. Precis som en riktig saga skall vara :-)
För övrigt längtar jag så väldigt till Göteborg. Men inte efter resan dit. Skulle vilja ha den här lysande smarta uppfinningen i Star Trek  - "Beam me up, Scotty!" ni vet. Hade varit lösningen på mitt problem. Jag orkar liksom varken ta mig dit eller hem. Men vill så gärna gå och titta på NK, handla något fint på Korsetten (har stora planer + en Groupon Deal där), fika på något trevlig ställe, mm mm. Men det kommer!
Bild från förra våren. Men snart, ni! Är det så här det ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar