söndag 14 april 2013

The Hobbit

Vi har äntligen masat oss iväg och hyrt några filmer. Vår filmhuthyrningsbutik är stor som en biosalong, fylld främst med godis och man får leta sig fram till filmerna längst in. Hittade dock The Hobbit, Searching for Sugarman och  Snowwhite and the Huntsman. Filmer jag gärna skulle sett på bio, men som vi missat.
Sprang naturligtvis till biografen och såg Sagan om Ringen-filmerna när de kom, men The Hobbit . . . ?  Boken är ett tunt litet häfte och hur kramar man ur tre filmer ur den? Jo, genom att hitta på, givetvis, och genom att INTE filma boken. Skulle säga att The Hobbit möjligen är i Tolkiens anda, men mer i Peter Jacksons. Och när det gäller Tolkien är jag purist. Filmen är seg i början, dvärgarna saknar karaktärer (utom prinsen, som är märkligt o-dvärgig) och det tycker jag är slarvigt. Dock tar sig det hela mot slutet och man blir engagerad. Till sist. Tur det, med tanke på att filmen är 2 tim och 45 min lång, och att det kommer två filmer till. Filmen är dock så uppenbart mycket bättre att se på bio, men vad skall man göra när man inte hinner?
Som ni ser är det undertecknad som valt filmerna, ingen golf, ingen action. Men Käre Maken ockuperar tvn om kvällarna och ser US Masters. Dess utom har han sett fler dåliga amerikanska actionfilmer än någon människa behöver ;-)
Idag, kära vänner, skiner solen, och vi skall masa oss ut. Hunden och  jag skall på promenad, Käre Maken skall leka i trädgården. Om han har en väldig tur får han hjälp när vi kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar