tisdag 23 april 2013

Massor av mord i Oxford

Eller rättare sagt det första. Läser Dorothy Sayers Kamratfesten och jag tror att det är i den det första mordet i Oxford sker. Eller nästan sker. Sedan dess har det mördats friskt i denna akademiska värld: De båda Morse-seriena, Lewis-serien, och åtminstone någon deckare till. För mig som älskar deckare och dessutom trivs så bra i akademisk miljö är Kamratfesten en önskebok. Köpte på mig den stiliga Dorothy Sayers-box som kom ut för något år sedan och som innehöll de fyra Harriet Vane/Lord Peter Wimsey-romanerna. Har förstås läst alla förut, men Kamratfesten har jag bara läst på originalspråk, och som den gavs ut 1935 och innehåller massor av för engelsk akademiskt liv specifika glosor så har jag säkert missat en del. Väldigt roligt är det i alla fall, Dorothy Sayers har sting i repliken och rolig är hon. Lord Peter föreställer jag mig numera som en blondare version av Hugh Laurie. Vore så tacksam om han fick rollen vid en eventuell nyinspelning. Detta, kära tv-producenter, är ett tips: kan man vattna ur Colin Dexters Morse-figurer så till den milda grad kanske man kan blåsa liv i Lord Peter Wimsey? Han är MYCKET bättre! Och bara tänk på all tjusig rekvisita som måste grävas fram!
Idag, kära vänner, skall vi iväg och inhandla en, eller kanske två?  magnolia/or. Vi har totalt glömt bort vilket eländigt krattande av vansinniga mängder löv magnolior för med sig. Nåja, det tar många år innan vi kommer så långt och man kan ju alltid lösa problemet genom att flytta Det var så vi löste problemet sist. ;-)
Bild: Tror att det faktiskt kan vara någon sorts snödroppe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar