lördag 20 april 2013

Searching för Sugerman

Har nu äntligen haft tid att se Bendjellouls så prisbelönta och mångomtalade dokumentär om Rodriguez. Jodå, det är en fantastisk story och den är väl, och jag måste säga också bildmässigt snyggt, berättad. Så har vi frågan om vad man kan utesluta ur en persons liv och fortfarande kalla det dokumentär. Den som vill får leta upp en artikel i DN som debatterar den frågan. Själv vet jag inte vad jag tycker. Visst kan man utesluta en hel del, men kanske inte just det som inte berättas här. man kan se det som att det är en fråga för oss i kultureliten ;-)), men det är en viktig fråga. Som sagt, jag kan inte bestämma mig. Hur som helst är det en fantastisk berättelse om en verkligt fantastisk person, och det kan ju vara gott nog.
Är nu klar med min personliga Maria Lang-revival. Har nu läst igenom alla böcker hon skrev fram till 60-talet (de är absolut de bästa) och några till. I Se, döden på dig väntar utgiven -55 lyckas hon få sin mordhistoria dels att följa Fredmans epistel nr 30 (Bellman, ni vet :-) ), dels att kretsa kring Drottningholmsteatern. Nu vill jag till Stockholm och ta mig en närmare titt på denna. Det är mycket 1700-tal i stämningen i boken, och jag är lite 1700-talsbesatt, så det passar bra. Den senaste jag läste var Farlig Drömmar - 58. Den är skickligt hopkommen, väldigt spännande, kanske lite väl många "lösningar" av gåtan innan den får sin upplösning. Dock får den mig att tänka på en eller möjligen två Agatha Christie böcker, den ena vad gäller inramningen, den andra har en liknande delintrig. Tja, allt är väl på något sätt redan skrivet, i en eller annan form, precis som när det gäller musik.  Maria Langs Mördaren ljuger inte ensam går fortfarande på bio. Åtminstone på Bergakungen i Göteborg.
Nu är frågan - Vad i allsindar skall jag läsa nu?
Bilder: Blir så lycklig av alla vårblommorna som kommer upp :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar