lördag 25 maj 2013

Liljekonvalj

Vi har massor av dem i skuggan av tujahäcken. Åtminstone massor av  blad. Det är nog inget bra  liljekonvaljår i år. Har dock lyckats få ihop en liten bukett som doftar helt underbart och så mycket så det fyller ett helt rum.
För övrigt, Kära Vänner, är det inte mycket med mig. Har varit på Halmstads sjukhus med min i det närmaste otroliga hosta som snart fyller tre år. Där har de gett mig piller som gör mig trött, yr och illamående. Och det var inget vidare med det redan innan jag fick dem. Med lite otur gör de mig rastlös och aggressiv också. Det behövs inte mer på den fronten heller. Nu får hostan faktiskt ta och ge med sig, annars ska den lille gubben som skrev ut dem få se på aggressivitet ;-)
Carina Burman om Fredrika Bremer: CB är en biografiförfattare av rang. Allt hon skriver är intressant, och för att lyckas med detta krävs kunskap, integitet och talang. CB är mycket bra på att sätta in sin huvudperson i ett tidsperspektiv; tidens viktiga händelser och tankesätt. Viktigt för att man skall få förståelse. I slutet blir alla biografier med nödvändighet lite seglästa. De flesta människors huvudsakliga gärningar brukar ske mitt i livet och sedan händer det egentligen inte så mycket. Så ej här, och ett vackert slut har CB fått till. Fredrika Bremer är ju ett helt underbart ämne, inte bara författarinna, dessutom filantrop, kvinnosakskvinna och utrikeskorrespondent, kanske landets första. Åtminstone den absolut första kvinnan i den rollen.  Vad får man lära sig i skolan om henne idag? Det är sådana personer man borde ägna historielektioner åt. Nu är jag intresserad av historia, litteratur och feminism så det är klart att jag njöt i fulla drag, men man kan läsa boken för att den handlar om ett intressant levnadsöde.  Läs den, det ångrar du inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar