torsdag 30 maj 2013

Vackert!

Fantastisk sommardag idag! Hamlet och jag frukosterade ute för första gången i år. Vid frukostarna får jag i mig mindre och mindre, Hamlet mer och mer. Käre Maken promenerar på golfbanan,  Huliganen och jag skall promenera iväg för att beundra grannarnas trädgårdar. Måste säga att trots mycket snack och en del arbete är vår trädgård vacker bara bitvis. Särskilt framsidan blir liksom inte som jag vill - jag är inte ens riktigt säker på vad jag vill.
Min 7-dagarsbok från biblioteket är en deckare av Donna Leon, en amerikanska som sedan länge bor i Venedig där hennes böcker också utspelar sig. Rena resereklamen ur miljöperspektivet sett, och för oss som kan staden någorlunda är det underbart att få komma tillbaka, åtminstone i fantasin. Tycker att Donna Leons deckare gör sig bättre på originalspråk (hon skriver på engelska). Tror inte det är översättningen, det är nog helt enkelt hennes språk. Hon tar upp viktiga ämnen i sina böcker och hon gör det utan "bror Duktig-mentalitet". Vet en massa om t ex italiensk maffia och sophantering, korruption och maktmisssbruk i Italien (här måste man ta till ett göteborgskt harrejavvlar!), tack vare henne. Den här gången är ämnet illegala adoptioner. Det dricks en massa espresso också, jag har nästan fått kofffeinöverdos. JAG! Trodde inte det var möjligt. ;-)
Bild: Ja, ja, det är samma som jag la ut på Fb i morse. Ni har bara att stå ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar