lördag 14 september 2013

Kritik

Datorn trasslar och håller på att göra mig vansinnig! Långsam som en sengångare och lyder inte alls! Om jag lyckas få ut detta på nätet kommer jag att bli glad. Och mycket förvånad.

Läser igenom hela Louise Pennys deckarserie. Senast nu A trick of the light. Handlar bland mycket annat om kritik och kritiker, konst- i det här fallet. Och om en konstkritiker som skriver illvilligt och nedsättande. Vilket ju är en förfärlig tanke. Kan man inte skriva åtminstone något positivt bör man avstå. Och direkt negativt bör man inte skriva alls. Jodå, jag har skrivit negativt, och tror jag, bara negativt, om EN bok, men den hade fått massor av beröm på annat håll vilket retade mig och dessutom lär författaren knappast hitta recensionen. Anklagade honom dessutom inte för att inte kunna skriva - för det kunde han - men boken saknade originalitet. Fantasy bör faktiskt ha ett drag av originalitet, det hörs liksom på genrenamnet.  Har ändå lite dåligt samvete, jag kunde ha låtit den passera utan att skriva något. Tror dock inte jag blir mördad, så illvillig var jag inte. (Den mördades recensioner gissades på som mordmotiv, lite överdrivet känsligt i mina ögon.)Och jag har svårt att tro att någon tidning skulle ta in så till den milda grad nedgörande kritik som Louise Penny beskriver. Dock, brittisk press, ni vet, är så där tio gånger tuffare än vad vi är vana vid, så man vet aldrig.

Det diskuteras frukostar också i hennes böcker. Ett kärt ämne för undertecknad och gårdagens var verkligen inte illa. Det skulle varit en lågkaloridag för mig, men jag gissar att min hotellfrukost gick lös på så där en 700 kalorier bara den. (Äggröra, bacon, surdegsbröd, leverpastej, brie, aprikossylt, mm, mm.) Emellertid beställer Louise Pennys rollfigurer bl a blåbärspannkakor och KORV! Visst låter det konstigt?