måndag 30 september 2013

Nypon

Har nu trålat nätet i detta ämne och: - Jo Heléne, det blir nog nyponmarmelad! Tack för förslag. Hittade ett recept i Allt om mat som jag tror jag skall klara av. Har aldrig gjort vare sig sylt eller marmelad förr, i alla fall inget som blivit lyckat. Skall bli kul!
Fick tips om att man kan strunta i att ta bort kärnorna och frysa in nyponen som de är (sköljda, förstås). Så skulle man äta ett om dagen för att sas boosta sitt immunförsvar. Undrar om de hade tänkt sig att man skulle äta dem med kärnor och allt? Mja, inte jag i alla fall. Lite för hard core för en nyponnybörjare som jag.  ;-)
Hittade också ett lockande recept på nyponsoppa som jag också måste prova:
3 dl torkade nypon
1 liter vatten
1 dl socker
Vispad grädde
Koka nyponen mjuka i vattnet (cirka 20 minuter), mixa sönder dem med stavmixer (det räcker att mixa lite slarvigt, alla nypon behöver inte mixas sönder helt) och sila blandningen. Koka upp igen och tillsätt sockret. Servera med en klick vispad grädde.
Från Söta Saker

Nyponrosen på bilden överst är faktiskt från just en av
de buskar jag pockat idag. Men från i våras.

Har nu plockat de finaste nyponen av våra buskar, men det finns fler. Är det något det finns gott om här nere i Falkenberg så är det just nyponbuskar. Växer i mängder i klitterna vid stranden. Skall försöka få med Käre Maken på nyponplockning i morgon

Han vann föresten Charlie Cup igår. Betyder att tennfatet hänger kvar ett år till. Nu behöver han bara vinna en gång till så är det hans.

Nu, Kära Vänner, skall jag cykla iväg och köpa syltsocker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar