måndag 26 maj 2014

Kluster och paradoxer

Klusterteorin gäller den här gången Donna Leon. Amerikanskfödd deckarförfattare som lever i och skriver om Venedig. Som jag älskar (det gör väl alla?) och har besökt flertalet gånger. Lånade en bok av henne när jag var på biblioteket härom dagen och i går hade Dagens Nyheter en stor artikel om henne. Visst är det märkligt? Har nog läst det mesta hon skrivit. Staden spelar en stor roll i hennes alster och man lär sig mycket om det italienska samhället genom hennes böcker. En märklig detalj är att Donna Leon inte tillåter att hennes böcker översätts till italienska (hon skriver på amerikansk-engelska). Hon vill vara anonym i sin stad!

Paradoxen heter Karin Ersson Ekstam och Lotta Malkars senaste deckare om Zara Stolt, företagskonsult i den högre skolan. Intressant och välskrivet, lite tröttsamt med det berättartekniska greppet att berätta i efterhand, men det får passera. Det finns ett underliggande intresse för konst och design i deras berättelser, plus ett stort kunnande om företagsvärlden. Hoppas damerna får stor publik, det tycker jag att de förtjänar.

Skall nu gå in i biblioteksregistret och reservera Donna Leons senaste, den är jag säker på att jag inte läst. Ha en fin dag, allihopa, vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar