tisdag 27 maj 2014

I Venedig


Tyvärr bara i fantasin. men det är gott nog så, sällskapet är så trevligt. Donna Leons deckare är riktiga godbitar, och här har jag tur; Dödligt arv  (2002) verkar handla om under kriget mer eller mindre stulen konst. Det är svårt att få till en intrig som tilltalar mig mer. Har inte läst den här innan, förstår inte hur boken kunnat undgå mig. Det är nog det här med att jag läst en del titlar på originalspråket och titelöversättningen är sällan rak. Föredrar att läsa Donna Leon i svensk översättning. Har lite problem för amerikansk engelska, uppfostrad med den brittiska varianten som jag är. För den som tror att det är samma språk kan jag bara säga att så är det inte alls!

Presenterar min sommakruka här till vänster. Innehöll vissnade påskliljor fram tills härom dagen när jag äntligen tog mig tid. Vår tupp skall få ny kravatt, han skymtar i skuggan bakom krukan med röd julrosett. Nu är frågan: Lila eller grön?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar