lördag 3 maj 2014

Lite till

Dagens rapport från vår rosenapel: Varsågoda. Den har slagit ut lite till.

Hinner inte se våra hyrda filmer, är störtsur för det. Idag skiner solen. det är ju synd att klaga, men ett ordentligt regna hade passar mig bättre. Behöver tvätta, och det känns inget vidare att ta sig ner i vår mörka källare och ställa sig med föga inspirerande syssla. Inte kan man med gott samvete sätta sig och titta på film heller.

Har dessutom annat projekt på gång, se bild. Det är tänkt att bli ett babytäcke, vi får tillökning i familjen i juni :-) Och täcket är förtrollat! Igår la jag ut rutorna och konstaterade att det fattas en blå ruta. Idag på morgonen lägger jag ut det igen och nu fattas det en vit!!! Orkar faktiskt inte lägga om, stickar en vit istället. Ni skulle bara veta hur många timmar det har tagit hittills, det är silkegarn och stickorna smala som spaghetti. Är inte direkt berömd för mitt tålamod heller. Som väl är är jag nyfiken och vill se hur det blir.

Skall så be att få klaga på Jung Changs Den sista kejsarinnan av Kina. Inte på boken som sådan, men när författaren hävdar att hon fått tillgång till massor av nytt material vill man ju som läsare se klara referenser till detta. Inte en fotnot i texten! Vilket ju sänker trovärdigheten i det närmaste ner i botten. Så bläddrar jag i boken och upptäcker hela fotnotsregistret längst bak. Man har helt enkelt missat att sätta ut siffrorna i löpande text. Det är minsann ingen liten miss. Min beundran för Norstedts finner ständigt nya gränser.

-------------------------------------------------------
Men kan ni tänka er! I min plånbok hittade jag ännu en vit ruta till lapptäcket! Hade lagt den där som färgprov och glömt bort den. Vilken tur, och vilken tur att det fattades just en vit liten ruta idag ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar