torsdag 8 maj 2014

Lysande!

Marie Lus Legend har gått från en relativt svag inledning till att bli intressant och nu måste jag säga att hennes roman är lysande. Spännande och givetvis med budskap. Det har nästan all fantasy. Men här är det humanistiska och antimilitära budskapet glasklart. Har fått slita mig från boken för att skriva till er, och jag måste snart tillbaka :-) Och jag har egentligen inte tid att läsa, verkligheten gör sig påmind. Nu har jag som motto i livet att noggrant sätta nöje framför nytta, så prioriteringen är klar ;-)

Emellertid måste vi till Vessigebro, ett sött litet samhälle ca 1 mil från Falkenberg. Där skall vi titta på en lägenhet till Gamla Mamma. Anmälde henne till vårt lokala fastighetsbolag för en vecka sedan i tron att det skulle ta flera år att få en äldrebostad. Och nu står hon på 4de plats. Vet faktiskt inte om tanten vill flytta när det kommer till kritan, men jag måste ju veta vad som är föreslaget så hon vet vad hon har att tacka nej till.

Såg Thor The Dark World härom dagen. En svulstig men rolig historia. Hopkok av gamla asasagor och Robert E. Feists Midkemia med portar mellan världarna och maktstenar. Med Anthony Hopkins som Oden, men med en korp i stället för två, Natalie Portman som Jane (Thor och Jane, så gräsligt) och Stellan Skarsgård som galen vetenskapsman. Åkte rakt iväg och hyrde första delen.
Hann också med andra delen om sagan om Bilbo. Det är långt ifrån samma klass som Sagan om Ringen, men så bygger man på en tunn och slingkig liten sagobok för barn och drar ut den till tre filmer. Mikael Persbrandt som Beorn, hade en liten misstanke att det var han, men med all sminkning står nästan ingen att känna igen, varken dvärgar eller hamnbytare. Imponerande rollista, dock. Smaug imponerar också stort, men så är jag särskilt svag för drakar :-)

Bild: Ja, jag vet. Samma rosenapel. Försök att se det som en svit. Och jag kan helt enkelt inte motstå den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar