söndag 27 oktober 2013

Det spökar!

Denna underbara varelse har gjort entré i vårt hem. Ett måste för var och en som läst Oscar Wildes Spöket på Canterville. Och alla Halloweenfirare, förstås. Inhandlad på ett fantastiskt ställe i Billdal som heter Ankis Hörna. Där kan man hitta nästan vad som helst! Tack Anki för att du sparade ett spöke till mig!
Spöket går på batteri och är väldigt känsligt för ljud. När man klappar i händerna tänds ett par blinkande röda ögon och spöket viftar lite på händerna och tjuter. Ganska högt tjuter spöket och detta gillar Hamlet. Så han skäller. Varvid spöket går igång igen. osv, osv i all oändlighet. Det är ganska roligt i början, men nu har vi bett spöket vara tyst. Och som väl är är det ett snällt spöke.

Blev igår grundlurad av Kanal 9. Det stod i programtablåerna att det skulle komma en ny säsong av Den unge kommissarie Morse och jag var fylld av förväntan. Och vad för jag se: Repris på första säsongen!!! Jag surar kollossalt. När jag nu kollar upp det hela verkar det inte finnas någon säsong 2. Väldigt synd, säsong 1 var riktigt bra, men inte så bra så jag vill se om den så här snart igen.

PS: Svetlana Alexijevitj är aktuell här i Sverige överallt just nu. Inte nog med den nya boken - eller kanske tack vare den - hon  har varit på Moderna Museet i Stockholm i helgen och DN har en stor artikel med henne idag. Dessutom var hon intervjuad i Kulturnyheterna i fredags. Jo, hon är värd all denna uppmärksamhet. Och kanske lite till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar