onsdag 30 oktober 2013

Stormens skördar

Stormen knäckte all min kinesiska kärleksört. Här är resultatet:

Är snart klar med Tiden second hand av Svetlana Alexijevitj. Det här är historia, filosofi och litterärt nyskapande. Jag tror boken är den otäckaste jag läst, fantasydystopier inkluderade. I Fantasyn finns det goda att sträva mot och strida för, här finns ingenting, inte ens en strimma av hopp. Historierna sträcker sig från Stalinitiden tills idag och aldrig någonsin har det varit lätt att leva, varken i Sovjet eller Ryssland. "Stackars den som föddes i Sovjet och skall leva i Ryssland". I den frasen innefattas inte bara det hårda livet under båda epokerna utan också den idealism Sovjetmänniskorna uppfostrades till och som nu förhånas. Svetlana Alexijevitj låter alla komma till tals - offer och bödlar, rika och fattiga, ryssar och människor från de forna Sovjetrepublikerna. Vet inte vad eller vilka som är/har det värst. Jag har bara några sidor kvar och jag blir glad när jag kan lägga den här boken ifrån mig. Allt är inte nattsvart, här finns berättelser om kärlek, genorositet, idealitet också, annars skulle man nog inte orka igenom. Och det skulle heller inte vara sant. Det är viktig litteratur, man bör läsa den, men det är en bok man liksom får ta sats för att ta itu med. Min beundran för Svetlana Alexijevitj är nu större än någonsin, och då var jag imponerad redan innan. Min tro på politiska system och teorier som förr var noll, ligger nu långt ner på minusskalan. Sunt förnuft, medkännande och kärlek - det är vad jag tror på.

Kärleksörten är till alla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar