torsdag 24 oktober 2013

Passar på . . . .

 . . .att lägga ut några höstbilder till, nu är det snart slut. Men ännu så läge håller värmen i sig. Har fikat ute idag, invirad i filt förstås.

Är så nöjd med mitt surdegsbröd, har fått till receptet enligt nedan:
Surdegsbasen kan göras på lite olika sätt, och det tar några dagar. Jag gjorde den på rågmjöl och rivet äpple, gå in på Kungsörnen och kolla proceduren.
Tar ca 1,5 dl surdegsbas, 0,6 dl vatten, 0,5 l rågmjöl, 1 l vetemjöl, 1 msk salt. Knådas med maskin (degkrokar och elvisp i mitt fall) i ca 5 min. Degen skall vara lös men inte kladdig. Täcker degen med plast och ställer degbunken ovanför kylskåpet, där är det lagom varmt. Jäses till dubbel storlek. Tar minst 6 timmar, åtminstone hos mig.
Tillsätter linfrön och solrosfrön, ca 3 dl av varje, kanske lite pumpafrön också. Tillsätter antingen rågmjöl eller vetemjöl och knådar ihop till 2 limpor. Man får tillsätta en hel del mjöl, annars flyter bröden ut och blir platta. Jäses 1 timma, jag sätter dem i ugnen med bara lampan tänd. Bakar dem i 250 grader i 15 min med en skål vatten , öppnar luckan för att släppa ut ångan och sänker värmen till 200 grader och bakar 15 min till. Låt svalna oövertäckta på galler. Ät och njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar