fredag 25 oktober 2013

Rönnbären

Det är ju möjligt att räven har rätt och att de är sura, men oj så vackra de är! Har haft en rönnbärsattack idag, här är resultatet: Just nu är jag lycklig så länge det är löv kvar på träden.

Läser fortfarande Alexijevitj om Tiden second hand. Alla dessa livsöden . . . Detta är viktig litteratur och jag är fortfarande både irriterad och förvånad över att hon inte fick Nobelpriset.

 Börjar få historiken klar för mig och det gör det lättare att hänga med. Boken ger också bränsle åt tankegångar kring vår egen bekväma men ideologiskt andefattiga tillvaro. Det är intressant hur ofta bokens intervjupersoner beskriver det som i våra västerländska media framställdes som en så påver och dyster tillvaro som en sådan lycklig tid. Det talas mycket om all litteratur som var så viktig och som alla läste och diskuterade och om en hjälpsamhet och en generositet människor emellan som åtminstone jag aldrig upplevt.

De översta bilderna; Två träd som står alldeles bredvid varandra, men som har helt olika färger. Nedersta bilden: Mitt favoritträd utanför biblioteket.  Bilderna är tagna idag, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar