lördag 5 oktober 2013

Underbart höstrusk!

Jättehärligt promenadväder: Lagom fuktigt och grått, men inte kallt. Hamlet och jag har redan varit ute på promenad. Min väderapp varnar för regn i eftermiddag. Ibland har den ju faktiskt rätt.
Och när jag kom till affären doftade det oemotståndligt av kanelbullar. Hela affären var som indränkt av denna ljuvliga parfym. Inhandlade raskt dessa bakverk, varma från plåten. Har alltså firat Kanelbullens Dag lite post festum. Paradisiskt gott! Köpte kanske väl många, är nu VÄLDIGT mätt.

Läser att man skall modernisera Jane Austens verk och att bokförlaget Harper Collins gett uppdrag åt flera författare: Alexander McCall Smith (Damernas Detektivbyrå) skall omarbeta Emma och jämför uppdraget med att bli ombedd att äta en ask chokladpraliner :-) Joanna Trollopes version av Förnuft och känsla kommer ut denna månad och Val McDermids (serien om Carol Jordan och Tony Hill, bl a) tolkning av Northanger Abbey kommer nästa år. Blir säkert OLIDLIGT spännande! Vet inte riktigt vad jag tycker om omarbetning av klassiker. Behövs det? Ligger inte tjusningen lite i det ålderdomliga språket? Emellertid är den tidens (Jane Austen 1775-1818) litteratur - skall vi säga ordrik? - jämfört med våra dagars språkbruk. Det var dessutom meningen att man skulle läsa och läsa om och det gavs inte ut sådana floder av böcker som idag. Man kanske hade högre krav på kvalitet? ;-) Beträffande Jane Austens Emma har t o m jag, som ändå är van läsare, problem med pratigheten.
Rekommenderar i sammanhanget P. D. James När döden kom till Pemberley - en underbart väl genomförd pastisch, fortsättning på min personliga Austen-favorit Stolthet och fördom. Så rolig att läsa!
Bilder: Grannars häckar i höstprakt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar