torsdag 10 oktober 2013

Väntar på Nobelpriset

Hoppas så på Svetlana Alexijevitj! Blir glad men förvånad om det blir Murakami. Bara det inte blir Joyce Carol Oates!
Svetlana Alexijevitj är en så klok och episk författare. Hon skriver om sitt forna hemland Sovjetunionen med förmåga att sätta allt i sitt sammanhang och så vitt jag förstår utan att hysteriskt välja sida åt något håll. Hennes artiklar i GöteborgsPosten är alltid läsvärda och inkännande och jag håller tummarna för henne.

Murakami är på tapeten varje år och jag älskar att läsa hans böcker,
men . . .  Han har inte den tyngden, tycker jag. Poetisk, dock!
Joyce Carol Oates har jag läst tre böcker av och tyckt lika illa om alla tre. Hon får fantastikt bra kritik för allt hon ger ut, fattar inte varför. Tycker att hon är urtråkig och hennes syn på världen är jag tacksam för att jag inte delar.
Alla tre ligger högt på bettinglistorna, men det kan ju bli en skräll!
Skall nu bänka mig framför tvn med kaffe och kanelbullar i väntan på Peter Engberg.

PS: Alice Munroe! Jaha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar