söndag 10 oktober 2010

Europa vs USA

Nu vann vi ju Ryder Cup sist, men jag tycker nog att Europa vinner allt som oftast på film- och deckarfronten också. Det kan vara kulturskillnaden för min del, men . . . Såg den franska District 13 i veckan, här är det verkligen action på alla fronter. Vilka karaktärer! Man vågar mer i europeiska filmer och det gör dem mycket roligare. Igår såg jag min favorit Från Lark Rise till Candleford, absolut underbar underhållning, roligt och välspelat, helt våldsbefriat och spännande ändå. Engelska skådespelare som kan få en att hålla andan när de lyfter på gardinen för att kika ut i mörkret. Och så en annan favorit: Ett fall för Frost. Som innehåller allt och förenar deckarunderhållning med samhällsdebatt. David Jason gör ett makalöst rollporträtt. Såg honom intervjuas en gång, och det tog mig en bra stund att inse att det var samma person. Så skickligt spelat! Jfr CSI där det ena avsnittet är en karbonkopia av det andra. Med så är det ju Bones, förstås . . .
Bild: Blomma till oss alla. Funderar på att förstora den här och hänga i vardagsrummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar