lördag 30 oktober 2010

Flyken från verkligheten

Har sett min favoritserie Från Lark Rise . . . Så underbart gulliga, förnuftiga, välvilliga och toleranta människor som befolkar denna serie! Flyttar gärna in i den direkt. Och tänk alla fantastiska kläder! Har alltid gillat modet i slutet av 1800-talet. Kanske inte så praktiskt men vem bryr sig? Tänk att få svassa runt i hellånga sidenklänningar, och korsetten är ju lösningen på många dietproblem. Det är bara att dra åt tillräckligt hårt så kan man inte äta alls. Underbara frisyrer också. Misstänker att det gått åt mängder med löshår. Löser en hel del andra problem.
Tar mig raka vägen från Lark Rise och Candleford till fantasyns värld och Särland. 13 böcker finns i serien. Har bara hittat sex översatta. Skall börja leta när jag läst klart de jag har. Det är märkligt denna konsensus som råder i de flesta fantasyvärldar: Det är medeltid av något slag med hästar och svärd. Magi tillgår enligt en eller annan princip genom att man "utvidgar sinnet". Det finns en karta och vår hjälte/hjältinna rider runt på större delen av denna. OK, jag har läst fantasy som utspelar sig i nutid, men det var en, säger en bok. Tror jag tillbringar resten av kvällen där. I Särland alltså. Filmerna jag skulle kunna tänka mig att se börjar för sent för mig.
Bild: Från Trädgårdsföreningen i våras. Det känns som om det var en evighet sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar