torsdag 21 oktober 2010

Kost för kropp och själ

Paradiset har väl aldrig haft så många besökare som när jag skrev om Portföljkosten. Kära läsare, det är SVÅRT att hålla dieteter, antingen det är GI, Portföljer, LCHF eller vad det nu kan vara. Det vet ni säkert lika bra som jag. Mitt trick är att tillåta mig att fuska. Ju mer jag fuskat, ju bättre får jag sköta mig efteråt. Detta är ju enkelt att räkna ut, det svåra är att verkligen göra det. Trots att jag vet att jag blir illamående av för mycket socker, och det ganska påtagligt, och att jag vet att jag inte mår bra om jag går upp i vikt, så håller jag ändå inte diet alltid. Det är ju väldigt dumt, men ibland överträffar lusten förnuftet. Ganska ofta, om sanningen skall fram. Har ändå lyckats hålla en typ 2-diabetes i schack i 40 år. Och det lär vara omöjligt, så något måste jag ju ändå göra rätt. Det är det här med att inte kan fuska varje dag. När det gäller att avstå från socker kan jag inyga att det är en vanesak. Man blir tillvand på socker, varför det är idé att minska även på sötningsmedel i kaffe, thé osv. Då minskar begäret.
Nog om detta!
Skall nu till biblioteket för att hämta den senaste deckaren av Val McDermid. Har bokat ett ex för säkerhets skull. Väntar bara på att de skall öppna. Med gift i blodet var verkligen bra, kanske inte den mest gastkramande, men spännande nog. Hennes beskrivning av terroristbekämpningsstyrkorna tror jag tyvärr är helt korrekt. Och att de i sina spår ställer till lika mycket skada som nytta. Tänkvärt inlägg i debatten och jag instämmer helt.
Val McDermid visar sig ha gått i samma skola som Storbritanniens förre premiärminister Gordon Brown. En skola dit barnen värvades pga hög IQ. Han menar att den var rena fördärvet, och skadlig både fysikskt och psykiskt, medan Val McDermid ser något coolare på det hela. Hittade en intervju med henne här: http://www.guardian.co.uk/books/2007/aug/17/crime.gender
Bild: Min fjärilslavendel, nu ett minne blott. Prydde kruka vid entrén och har nu gjort sitt. Men vad skall man sätta dit istället? Hittar inget jag vill ha. Letar envetet vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar