lördag 16 oktober 2010

Portföljkosten

kallas så för att den innehåller en sammansättning av olika nyttigheter. Innehåller förutom det jag skrev igår även havre och nyttiga bakterier (från fil-produkter, tror jag). Inget vitt mjöl, inget socker. SVT.se Vetenskap har bra artikel + 3 dagars matsedlar som exempel. Det är Lunds Universitet som står bakom studien, det borgar bra för vetenskapligheten. Äter redan mycket ur portföljdieten, men mina tillägg av bl a Marabous citron-och ingefärachoklad, Cantadou-ost mm som husets stapelvaror drar nog ner resultatet.
Idag bakar jag plommonkaka, den ser fantastisk ut. För att hålla något på portföljdieten bytte jag ut hasselnötterna mot mandel. Så använde jag fruktsocker, inte för att det är nyttigare, det är det inte, utan för att det inte fanns något annat hemma. Varsågoda, här är receptet: http://www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=6453 Är lite misstänksam mot fruktsocker, tror faktiskt det är sämre än vanligt socker för diabetiker, men om man använder det i thé t ex, räcker det med mindre mängd. Nu gäller inte detta när man bakar, där måste man använda samma mängd, men plommonkakan blev paradisisk!
Bild: Mer från min Göteborgspromenad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar