måndag 25 oktober 2010

Fantasy och färg

Färgen: Målade kornisch igår. Ni vet, en ca 1 dm bred trägrej som används för att dölja gardinupphängningen. Detta har varit på gång i evigheter, men jag har liksom inte tagit tag i det. Mest beroende på att jag inte visste hur jag ville ha det. Så jag satte igång, hade köpt lite olika färger som jag tänkt blanda. Fick göra om det hela tre gånger innan jag var någotsånär nöjd. Brunt, vitt. guldfärg och svamp var vad jag använde. Vi har ett skojretro-sovrum med guldramar, kristallkrona och palm, och det gäller att få det hela att passa ihop. Funderar nu på supermodern hylla för att bryta lite.
Fantasyn: Läser nu L.E. Modesitts fantasy om Särlandet. Det är visserligen svårt att översätta fantasy, men - Särlandet! Recluse heter det på originalspråk och ser bättre ut i mina ögon. Världen Recluse har omvända könsroller, medeltid, harem osv. Min första tanke var att boken var skriven av en man, och det en som inte var särskilt ung. Det märks på den föråldrade - fast omvända - kvinnosynen. Lite töntigt, faktiskt. Och rätt hade jag. Har kollat. L. E. Står för Leland Exton. Oj. Men storyn kanske bättrar sig när magikerna dyker upp. Det gör de snart. Har hamnat två böcker in i sagan, kan vara därför det är lite rörigt. Kvinnorna är krigiska, chauvinistiska, maktlystna. Är inte detta lite (ursäkta) fantasilöst?
Skall nu till biblioteket, visserligen har inte min Val McDermid kommit än, men väl biografin om Gösta Ekman.
Kost och dieter: Min vad maten beträffar återhållsamma söndag har gett resultat, men måste nog fortsätta någon dag till. Äter mindre portioner, och absolut inget godis, inga kakor. Minimalt med kolhydrater över huvud taget, huvudmålet är lunch och jag försöker låta bli att äta på kvällen. På detta går jag ner 1/2 - 1 kg per dag. Det säger en del om hur mycket godis jag stoppar i mig i vanliga fall. Men det är inte roligt! Hoppas du, kära läsare, har skött dig bättre och kan unna dig kaka till kaffet. Vi ses i morgon!
Bild: Ja, ja, jag veeet att det är tjatigt med dessa rosor, men visst är de vackra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar