torsdag 18 november 2010

Fantasinamn och sparkar

Har just fått brev från Norrland. Min brevvännina (mail-?) har köpt en spark till sin 90-åriga mamma. Det tycker jag låter så underbart så jag bara måste förmedla detta. Tänk att åka spark när man är 90 år! Så härligt det låter. Minns sparkåkning från min barndom, då det faktiskt alltid var "riktiga" vintrar, till och med här på västkusten. Sedan dess har det blivit sämre med både sparkåkningen och vintrarna. Jo, förra året hade vi ju massor med snö förstås. Blir det snö i år igen (omöjligt! säger falkenbergsborna) skall jag försöka få tag i en spark. Tänk att åka spark till affären!
Det visade sig vara alldeles för roligt det här att hitta på namn. Kan faktiskt inte sluta, och skriver nu en lång lista. McKillip är inte jättebra på namn, de låter lite konstruerade. Tolkien var fantastisk, och hittade på hela språk. Nu var det ju hans ämne, förstås, men ändå. Ett vanligt trick är att ta till keltiska språk, eller att använda t ex engelskan och förvanska lite. Tror att man bör vara konsekvent för att få någon "trovärdighet" i sagan. Ligger Hassellunden i samma land som Norröarna? Den ligger i alla fall inte i Zimberia. Man kanske skall ta det land för land? Det gör Eddings i Belgariaden.
Väntar nu på Kära Dottern som är på väg med tåget. Blir en trevlig dag med mycket tedrickning, det här. Önskar er en fin dag också!
Bild: Till åminnelse av förra vintern. Vägen till stranden. Tagen från Strandvägen. :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar