torsdag 11 november 2010

Slutet på mr Y

Har nu läst slut Slutet på mr Y. Det är en intressant bok Scarlett Thomas har skrivit. Det är ju ett omdöme man brukar ta till när man inte kan komma på något annat, men den här gången är det korrekt. Det är intressant att följa med i alla tankevirvlarna. Scarlett Thomas är förtjust i Heidegger och Derrida, knappast mina favoritfilosofer, men intressant är det. Derrida har jag stött på förut, läser man konstvetenskap möter man hans dekonstruktivism, en analysmetod jag undviker att använda. Heidegger är ny för mig, han sysslar med varat, "dasein", att vi kan ställa frågan om vår existens är beviset på att vi existerar (oerhört förenklat uttryckt). Boken är rolig, en sorts intelligent "Följa John"-lek. Också spännande, otäck och tankeväckande. Boken finns kvar som ett slag i magen när man avslutat den, särskilt inblicken i labbråttornas liv (inte att förblanda med gårdagens hjälteråttor som jag hoppas lever ett liv i lyx och överflöd) fastän hon gjort ett vackert, poetiskt slut. Tänker läsa mer av Scarlett Thomas, men inte riktigt än. Behöver nu lång, andlig semester i fantasyns värld.
Har ni sett Kanal 8s serie Svenska slott? Rekommenderas annars varmt. Lite tramsigt, men jätteroligt att äntligen få se denna kulturskatt på närmare håll. I veckan handlade det om Fullerö, mitt favoritslott från den kostvetenskapliga A-kursen. Ett grekiskt tempel byggt på svenska. Helt i trä och målat med falu rödfärg. Underbart elegant. Se själva: http://www.fullerosateri.se/. Programmet går tisdagar kl 21.00.
Bild: Från konstutlottningen. En god illustration till Slutet på mr Y.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar