tisdag 9 november 2010

Konst och konstigheter

Ett verkligt lyckat biblioteksbesök igår har försett mig med rolig läsning resten av veckan. Hittade Slutet på mr Y, en gotisk roman förlagd till nutid och 1800-tal (förstås) och full av tankeexperiment. Det är en bok om en sällsynt och mystisk bok. Älskar tankeexperiment! Det ger hjärnvindlingarna lite välbehövlig motion. Boken är skriven av Scarlett Thomas, en prisbelönt, relativt ung författarinna. Det är hennes sjunde roman. Har lite problem med språket som känns något valhänt ibland. Eller möjligen är det översättningen. Hennes följande bok, PopCo, får också bra kritik. Omslagen är fantastiskt fina, man vill läsa böckerna bara för deras skull. Hittade också en ny fantasyförfattarinna, Patricia A. McKillip, som jag ser fram emot att få stifta bekanskap med. Föll för locktonerna " . . . välskrivna, intelligenta och väl utarbetade . . . ." från faktaboken Fantasy.
Var och kollade Konstföreningens vinster igår. En liten besvikelse faktiskt. En hel del som var ok, men ingenting som fyllde mig med habegär, direkt. Är inte jätteintresserad av måleri, hellre skulptur för min del. Det fanns en hel del keramik. Om jag orkar gå på lottdragningen ikväll skall jag försöka ta lite fler bilder. Här är årets häst: Den är ju fin förstås. Blir bättre och bättre ju mer man tittar. Min Käre Make och jag har var sin lott, så ett litet hopp finns allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar