torsdag 25 november 2010

På önskelistan

Har nu tre böcker jag vill läsa: Keith Richards biografi Livet (redan beställd på Bokus), Den röda grevinnan, Yvonne Hirdmans Augustprisbelönade biografi om sin mamma, och Sigrid Combüchens lika Augustprisbelönade Spill. I nu nämnd ordning. Richardsbiografin får bra kritik, men påstås vara dåligt översatt. Min erfarenhet av "färgstark" engelska är dock den att det gränsar till det obegripliga så jag väljer ändå den svenska versionen. Hirdmans bok ville jag läsa redan när den kom ut, men glömde bort den. Nu skall det ske! Dessa böcker finns nu att köpa via bokklubbar, i fackhandel och på nätet. Det som retar mig är bokklubbarnas priser som, trots att de säljer massor av samma bok och borde kunna pressa priserna, ändå är dyrare än Bokus. Där man dessutom kan välja gratis leverans genom att vänta ett par dagar. Fördelen med bokklubbarna är att man får tips och kan läsa om nyutkomna böcker. Alla recenseras inte i dagspressen.
Pepparkaksprovningen går vidare. Avsmakar nu Annas med mandel. Kan möjligen vara bäst hittills. De är tunna och fina, Annas pepparkakor. Den här pepparkaksprovningsidén är inte särskilt bra för oss som måste tänka på kolhydraterna. Det blir ganska många avsmakningar, och man måste ju jämföra innan man bestämt sig . . . Och sedan måste man ju jämföra igen . . .
Följetången om skrivaren/faxen/scannern: Är nu inburen från hallen till biblioteket (ca 2 m). Fortfarande inte ur sin förpackning.
Bild: Detalj från Pål Svenssons vackra dörrar, Konstmuséets entré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar