söndag 18 november 2012

Adventstema

Lusseknutar? Massor av saffran iallafall.
Jo, det är alldeles för tidigt men nu gillar jag advent, så jag startar i god tid och förlänger därmed säsongen lite.
Är så glad att längdskidåkningen har dragit igång, så att man utan dåligt samvete kan ligga framför tvn med kaffe och vidstående lussebullar och heja på. God underhållning är det och jag hejar jämställt och bra på alla.
Njöt ohejdat av Downton Abbey igår, men nu får manusförfattarna (Julian Fellowes och Gareth Neame) faktiskt ordna till det för den där stackars Lady Edith, det börjar bli förskräckligt synd om henne! Skicka henne t ex till franska riviäran, där kan hon möta en snäll, trevlig, väluppfostrad och lagom rik fransk greve, det är henne väl unnat.
Min fina amaryllis
Skäms lite för att säga det, men jag har lagt Mo Yen på hyllan, åtminstone tills vidare. Det är det att det känns inte nytt, det här upplägget. Det är välskrivet, det är det, ganska roligt och dessutom smart, men en fattig by i Kina är väldigt långt från Downton Abbey, där jag hellre håller till. Åtminstone just nu.
Läser istället De tio härskarna av Christian Mörk. Skall vara danskt ö i Mörk, men jag vet inte hur man får till det. Boken utkom 2011. Lovar att handla om hemliga sällskap och konspirationer. Härligt! Mycket Venedig också, och där trivs  jag verkligen. Finns det någon som inte älskar Venedig?
Idag blir det nytt avsnitt av The Mentalist kl 20.00 , tv3. Avsnitt nr 100, skall innehålla första mötet mellan Patrik Jane och CBI-teamet.  Allt på tv3 får ses som en prövning, alldeles för många och för långa avbrott för reklam, men jag får åtminstone gjort mina övningar för min kvaddade vänsteraxel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar