tisdag 20 november 2012

Irriterad idag

Bonuskanin från NKs skylt
på alltings djävlighet! Min gamla mamma t ex (som inte kan rå för att hon är som hon är), och hennes begränsat begåvade hemtjänstassistent som aldrig klarar av någonting och som dessutom har mage att tala om för mig jag ska göra. Vår relation går från usel till urusel. Må hon ramla i trappan. Hon behöver ju inte dö direkt, men hon kan gott bryta benet så att jag slipper henne ett tag. Vi talar om assistenten här, det hoppas jag ni inser.
Och nu tänker vi på något annat! Goda ostpajer, t ex. Har bakat en idag, den var celest! Pajdeg på 1/2 dl mannagryn, 3 dl vetemjöl, 100g smör som körs med kniv i matberedaren, ca 3 msk vatten droppas i. Degen mår bra av att vila i kylen en stund. Fyllningen görs på de restostbitar man har, det blir väldigt bra om man har tillgång till någon lagrad grevé och en rejäl bit gräddost. Rivs fint i matberedare. I min pajform får man ta till 4 ägg och 3,5 dl sojamjölk (Alpros röda), cayennepeppar, paprikapulver och en liten doft av muskotnöt. Blanda i den rivna osten i ägg/mjök-blandningen. Av någon outgrundlig anledning blir det fluffigare då. Pillra i några oliver också. Ca 25 min i 225 grader, den skall få färg. Serveras med sallad.
De tio härskarna av Christian Mörk tar sig. Mums för oss konspirationsteoretiker ;-)
Bild: Mina fina rosaröda liljor, har inte lagt på färg, men det skulle man kunna tro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar