torsdag 8 november 2012

Auto da Fay

Fay Weldons sätt att återberätta de första 30 åren av sitt liv får det att skära i hjärtat på mig. Hon har en drastisk humor, annars hade hon väl aldrig överlevt, men också en knivskarp förmåga till analys. Med tanke på hur mycket hon visar fram undrar man hur mycket hon sopat under mattan. Skulle vilja ha en del 2, hon avslutar innan författarkarriären kommit igång. Som tidsdokument tror jag nog dessvärre att hon har rätt. Det handlar mycket om kvinnors möjligheter, hon kommer från en dysfunktionell familj och lyckades inte ta sig ur beteendet. Men barnen verkar ha klarat sig ur fallgroparna så där måste hon ha lyckats. Åtskilliga sanningar står nu obehagligt nog alldeles klara för mig. Självbiografins titel är fullkomligt lysande - så var hon en brilliant copy-writer, väl tränad i korta, slagkraftiga formuleringar. Gillar särskilt hennes egen favorit "Vodka gör dig full fortare" som hon tyvärr aldrig fick igenom. Lite väl direkt kanske. Letade på nätet upp den tavla som hon och hennes syster satt modell för. Förstår varför modern försökte glömma kvar den vid flytten från Nya Zeeland. Är nu helt utmattad - för mycket verklighet av det sotsvartaste slag - nu skall jag läsa Guilliou i stället. Det blir som balsam för slitna nerver.
Fönstret på bilden är från Waldemars udde. Önskar det var mitt ;-)

1 kommentar:

  1. Hejsan,

    Jag arbetar för ett nystartat företag som heter Whaam. Whaam är en webbaserad tjänst där du kan spara, organisera,
    dela med dig och utforska de mest intressanta länkarna för just dig. Genom att skapa länklistor kan du dela med dig av
    de länkar, videoklipp eller musik som inspirerar dig mest.

    Då vi är nystartade försöker vi få in intressanta personer som kan skapa en länklista på vår sida för att på så sätt dra
    ännu mer trafik till sidan och självklart till de personer som skapat länklistan.

    Jag undrar om du skulle vilja göra en länklista på Whaam med saker och ting som inspirerar dig.
    Jag tror att du skulle tycka om hur man organiserar upp alla sina inspirationskällor på internet
    och dessutom att dina läsare skulle tycka det var jätteroligt att kunna utforska ännu mer av vem du är.

    Det är självklart gratis för dig och vi kommer lägga din länklista längst upp på startsidan. Vi kommer dessutom
    sprida din länklista genom vårt kontaktnät och sociala medienätverk.

    Om du har några frågor så försöker jag svara på dom så gott jag kan.

    Hoppas att du tycker det verkar intressant och att du hör av dig.

    Varma hälsningar,

    Fredrik Nederby

    SvaraRadera