måndag 5 november 2012

Förväntansfull


Har ett paket på gång. Det bör innehålla en alldeles nytryckt bok av Mo Yan, vår senaste nobelpristagare. Ser verkligen fram emot att äntligen få läsa något av honom, jag har höga förväntningar. Tycker mycket om sagoberättandet som form.
Såg faktiskt om Downton Abbey. En så välspelad och välskriven historia tål att ses om, men det var främst för att få fingranska kläderna en gång till. Faller i det närmaste i trans över Lady Marys fantastiska kläder. Så kan hon bära upp dem också. Ett ganska svårburet mode, kräver att man är både lång och helst väldigt smal. Det är vadlängden och de långa överdelarna som ställer till det.  Så synd, jag som tycker att det är så snyggt! Särskilt lång kan jag dessvärre inte skryta med att vara. Tänk på att det är handbroderat allt ni ser, och gissningsvis antingen från eller åtminstone inspirerat av de franska modehusen. Susannah Buxton heter kvinnan som är ansvarig för seriens dräkter, och oj, så bra hon gör sitt jobb!
Highclere Castle  där serien spelas in är fortfarande privatbostad. Ägs och bebos av Lord Carnavon och hans lady. Titta på hemsidan. Visst är det fantastiskt?
Det var den här bilden jag hade tänkt som romantisk illustration till inlägget om Downton Abbey häromdan, men då hittade jag den inte. Marmor och orkidéer passar väl bra?
Ha en trevlig måndag allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar