söndag 23 januari 2011

Engelskt 1500-tal

och systrarna Boleyn är vad jag ägnar mig åt denna helg mellan alla sportevenemang på tv. Har läst klart Marian Keyes, hennes böcker är som chokladpraliner, väldigt goda men snart glömda. Har nu gått över på Philippa Gregorys Tudor-serie. Hoppade över den första boken och började med Den andra systern Boleyn. Filmatiserad, och det kan jag förstå. Inte ens en såpaförfattare skulle våga tävla med verkligheten. Eftersom 1500-talet (och 1700- ) är mina favoritepoker är jag rätt påläst här, och det gör det ännu roligare. Philippa Gregory skriver bra, hon kombinerar historisk sanning med romanförfattarens rätt att dramatisera, och hon gör det övertygande. jag har jätteroligt. Har nu börjat läsa om Arvet efter Anne Boleyn, nu gör Anna av Kleve entré. En fattig flicka från ett litet hertigdöme i nuvarande Tyskland. Hon hade det så gräsligt hemma så hon brydde sig inte om att hon blivit bortgift med ett monster, för det var vad hon blev. Det blev ju med åren svårare och svårare för Henry VIII att hitta någon som ville offra sina döttrar för en allians med England, hans sätt att göra sig av med sina fruar var med rätta beryktat och vid det här laget var han dessutom maktgalen och ofantligt fet.
Bild: Borde ju vara en Tudorros här, men jag vet inte hur de ser ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar