måndag 24 januari 2011

Jungfruns älskare

Fortsätter läsa Philippa Gregorys Tudor-serie. Nu har min stora favorit Elisabeth I äntligen kommit till makten. I den här boken ligger tonvikten på Robert Dudley och hans förhållande till sin drottning. Det vanliga är det omvända, ett vid det här laget nästan uttjatat tema, till och med för en elisabethansk entusiast som jag. Boken om Arvet efter Anne Boleyn var mycket läsvärd, bitvis väldigt rolig. Den inte alltför trofasta, inte direkt överbegåvade men mycket giriga lilla Katarina Howard framställs med charm och humor, Och Henry VIIIs fjärde hustru (Katarina var den femte) Anna av Kleve, skulle man gärna velat träffa. Det är underbart underhållande att läsa så här levandegjord historia. Har visserligen äntligen hämtat ut min första kursbok i Japask konst, men ingen kurslitteratur i världen kan tävla med detta. Blir tvungen att läsa ut alla Tudor-böckerna innan jag kan ens tänka på något annat.
Bild: Har som ni ser äntligen masat mig iväg till blomsteraffären och köpt nya blommor. Tre buntar 100:-. Köpte en sorts lila bollar också, som jag skall fotografera så fort de slagit ut ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar