tisdag 4 januari 2011

Maktmissbruk

Läser till min häpnad om Volvos egendomliga reaktion på statuskommentar på Facebook. Att avskeda en anställd, oberoende av anställningsform, för en negativ kommentar i ett PRIVAT socialt medium anser jag vara kvalificerat maktmissbruk. Har vi inte yttrandefrihet? Hur har statuskommentaren kommit till Volvos kännedom? Det är mycket man kan ifrågasätta här. Överreaktionen ställer Volvo i ett löjets ljus. För att man som anställd skall känna lojalitet med sitt företag krävs motprestation. Det lär bli svårt i fortsättningen.
Dagens blomma, min nyutslagna phaleanopsis, går till de tre, på bemanningsföretag anställda, på Volvo placerade, nu avstängda.
Håller idag annars på med min kommande kurs om Japans visuella kultur. Letar böcker. Har hittat två av tre, men Ga-netchû The Manga Anime Syndrome från Henschel Verlag verkar omöjlig att få tag på. Detta fenomen med böcker som inte finns att köpa/låna återkommer i varenda kurs. Nu är jag för en gångs skull ute i god tid, kursen börjar i slutet av mars, men jag tänkte jag skulle läsa in litteraturen i förväg, det är roligare då.
Har gjort uppehåll i Jordans saga och läser nu Kate Atkinsons En god gärning. lade beslag på den på biblioteket, eftersom det på baksidan står "Den roligaste bok jag läst i år" Ian Rankin.
PS: Idag är det Tillbaka till Cranford, sista delen. SVT1, 21.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar