fredag 21 januari 2011

Oväntat besök

. . . på Star Street, Marian Keyes senaste roman rullar på i god stil. Berättaren - bokens jag, är en osynlig andefigur och verkar vara en helklantig nybörjar-Amor som ställer till kärlekstrassel för alla på alla plan. Huset är som förhäxat och sjuder av känslor. Kul idé, det här. Har nu i flera dagar "glömt" att hämta ut min kurslitteratur som redan kommit. Blir nog tvungen läsa klart "Oväntat besök . . ." först innan det blir någon ordning på mitt kurslitteraturinläsande.
Idag har jag gjort chokladtryffel. Väldigt enkelt: 1/2 dl grädde till 100g choklad. Värm grädden nästan till kokpunkten, bryt chokladen och smält ner. Tillsätt smak, i mitt fall lite kaffe och lite vaniljsocker. Låt röran stelna lite halvt och gör små bollar som rullas i kakaopulver. Använder Lindts 70% choklad, eftersom den är mindre socker i, annars kan man nog använda vad som helst, blockchoklad, t ex. Smaskens till kaffet.
Bild: Från Strandhotellet. Visst är det vackra färger?
Idag är det mycket kallare, men vi har ändå tappert promenerat med vår ilskna lilla hunden till affären. Glömmer alltid handla något, men det gör inget, det är en så lagom lång promenad för oss alla tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar