onsdag 8 februari 2012

Forsyte-fortsättning

Tänk att det kan se ut så här!
Är nu på femte och näst sista boken. Den förra handlade om korrumption och godtrogenhet inom privata sektorn, nog så aktuellt särskilt här i Göteborgstrakten. Det som nu är "goa gubbar" var då "hedervärda män" och "gamla skolkamrater". Som sagt, det har inte hänt särskilt mycket. Arbetsösheten i 1920-talets England var skyhög, 1 200 000 arbetslösa. Har ingen befolkningssiffra. Kan inte tänka mig att det såg så mycket bättre ut någon annanstans i Europa, parallellerna till vår tid bara hopar sig. Galsworthy känns riktigt modern! I den här boken kommer Fleur att gå en match i rättssalen om "moral" mot en gäst som kallat henne bracka. Vilket hon naturligtvis i någon mån är. Vet faktiskt inte riktigt vart Galsworty vill komma här. Börjar nu närma mig den del av Forsyte-sagan som jag aldrig sett filmatiseringen av. Spännande! Om jag ligger i kan jag läsa en bok om dagen så nu får jag sätta igång.
Ang mitt favoritprogram Hustoppen som går på måndagar kl 21.00 i tv8: Det går i repris på söndagar kl 18.00 också, en tid som passar mig mycket bättre.  Telia (som jag har av nödtvång) har vist något som heter "On demand". Måste kolla vad det kan vara.
Bild: Längtar efter grönt. Idag är här grått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar