onsdag 29 februari 2012

Midkemia - Raymond E. Feists värld

Det är lite si och så med ordningen på alla böckerna, men det är en god idé att läsa dem i den tidsföljd  händelserna utspelar sig. De flesta böckerna hänger väl ihop, och samma personer, alternativt släktingar, dyker upp i alla böcker. Det är dessutom så att om man läser den engelska versionen så är det betydligt färre böcker. Men om vi väljer den svenska versionen så har vi först:
Rosenapelblom. Från min värld.
Kriget om Rämnan (sex böcker) i vilka vi möter centralfiguren  - Magikern Pug - som är med i alla böcker
Imperiets dotter (sex böcker) skrivna tillsammans med en annan författare och som jag inte lyckats få tag i
Krondors söner (tre böcker)
Ormkrigskrönikan  (sex böcker), men hopplös att hitta på svenska, finns på engelska, då fyra böcker
Riftwar legacy (tre böcker, ej översatta). Dessa har jag heller inte läst.
Riftwar legends (tre böcker, ej översatta) Ej läst dessa heller.
Skuggornas väktare (tre böcker)
Bärare av ondska (tre böcker)
Demonkrigen (två böcker, varav bara den första, Stjärnalvernas stad är översatt till svenska)
och så den sista boken, inte heller översatt:
Chaoswar Saga (en bok, och den skall vara den sista).
Hmmm. Jag inser att det finns en massa böcker kvar för mig, medger att jag blandat ihop böckerna och trott att jag läst fler än jag hade.
Personkaratäriseringen är Feists forte. Här är han verkligt bra och det är det som gör att man läser vidare. Hans personer är spännande, sinsemellan olika (nåja, några upprepningar finns det), det är i alla fall lätt att hålla isär dem vilket är ett bra betyg och man tycker om dem. Nyfikenheten driver en vidare genom pärmarna. Det är lite väl många krig, lite väl många upprepningar av intrig,Vilket gör att det är svårt att hålla isär de olika berättelserna,  men inte värre än att man står ut med det. Är, liksom författaren själv, förtjust i Jimmy Handen som startar sin karriär som ficktjuv och den briljante affärsmannen Roo, vars affärsimperium beslagtas av Kungariket mot en skuldsedel - som naturligtvis inte kan återbetalas - i jätteformat. Han är nu tvungen att åter få Kungariket statt vid kassa, så att han kan få tillbaka sina pengar. Ett komplicerat uppdrag, men han jobbar på.
Tänker nu jaga de böcker jag har missat, Biblioteket först, sedan SF-bokhandeln.
Har haft väldigt roligt i mitt besök i Midkemia, och jag kan varmt rekommendera en resa dit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar