måndag 6 februari 2012

Valnötskaka

Förgyller dagen med att bakar valnötskaka. Har tagit receptet från Tasteline:
200 gram 
150 gram 
1dl  + 1/2 dl sötningsmedel
4 st 
2,5 dl 
1 tsk 
1 krm 
1 msk 
1 st 
1 st 
1 dl 
 Sätt ugnen på 175 grader. Kör valnötterna i mixer eller hacka grovt för hand. Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen och blanda väl. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt det och rör till en smet. Rör sist i rivet citronskal, äpple och russin. Häll i en smord och bröad form och grädda ca 30-35 minuter. Kakan blev god, men faktiskt hade jag föredragit den lite sötare. Skall göra om den vid tillfälle och experimentera lite. Den romantiska bilden ovan får stå som symbol för Forsytes där just nu romantiken blommar; Jolyn och Irene är lyckliga, deras lille son Jon är lycklig och Soames, som har fått en dotter att dyrka är så lycklig som en sådan som han kan bli. Jag är också lycklig, inte nog med att jag har flera böcker kvar av Forsytes att läsa, mitt paket från SF-bokhandeln med mina hett efterlängtade Ormkrigskrönikor har kommit, har bara inte hämtat ut det än. Men det är nära till mitt paketställe Tank och Bank (!! bensinstation med bankomat) och de har öppet nästan jämt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar