torsdag 23 februari 2012

Nytt i kungahuset och nytt på Rhösska

Papegojtulpaner!
Får väl sälla mig till gratulanerna idag när vi fått en ny liten prinsessa. Grattis Viktoria och Daniel och grattis oss allihopa! Jätteroligt, och visst blir man rörd. Väntar nu på saluten.
Rhösska museet har köpt in Helena Hörstedts kollektion från 2007, The black whole. Skall se utställningen så snart jag kan. Det är svensk haute couture, plaggen är sydda för hand och Hörstedt jobbar konceptuellt och konstnärligt och med kontrasterande material. Spännande! Mitt enda problem är att man inte får fotografera, så skall jag ta en bild får jag göra det i smyg.
Inser att jag befunnit mig i Raymond E. Feists Midkemia sedan nyår ungefär. Helt underbart är det, så roligt när man hittar en sådan lång serie som är så bra. Medeltid, människor, magi, alver och demoner -  ett koncept som alltid går hem hos mig. Märkligt att demoner dyker upp i så många fantasyberätteler. Något Bergmanskt och Strindbergskt över det. Särskilt Bergman hade nog gillat Feists demonversion. Om de inte har något annat att äta, äter de upp varandra. Tills det bara blir en kvar, som till slut tynar bort och dör. Visst är det symboliskt? Fattar bara inte att jag hunnit läsa så många böcker och dessutom klämt i mig Forsytesagan emellan. Det är faktiskt ca 25 böcker. Midkemiasviten alltså. Forsytesagan är 6 böcker, men ganska tunna. Medges att jag inte gjort mycket annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar